Geluidmetingen bij belevingsvluchten met F-35

Gepubliceerd op 19 oktober 2022 om 19:51

Dinsdag 18 oktober voerde een F-35 twee belevingsvluchten uit in de omgeving van vliegbasis De Peel. Hiermee heeft het ministerie van Defensie omwonenden een eerste indruk gegeven van wat het betekent indien zo’n toestel overvliegt. NLR is gevraagd om daarbij geluidmetingen uit te voeren.

De Nederlandse Defensie heeft het voornemen om vliegbasis De Peel te heropenen om te kunnen oefenen met F-35-gevechtsvliegtuigen. Om landelijk geluidhinder, verbonden aan luchthavens, te limiteren, bestaan er wettelijk vastgelegde geluidzones. Daarmee is de jaarlijks toegestane geluidbelasting in Nederland gelimiteerd. Om landelijk in staat te zijn om beoogde oefeningen uit te kunnen voeren, vindt Defensie de heropening van De Peel noodzakelijk.

Geluidmetingen
Uiteraard heeft een mogelijke heropening consequenties voor de regio. Vanuit de omgeving is daarom gevraagd om belevingsvluchten uit te voeren. Dit om een indruk van het geluid te krijgen dat omwonenden mogelijk te wachten staat. In het kader van de belevingsvluchten heeft Defensie NLR verzocht om geluidmetingen uit te voeren. In overleg met de omliggende gemeenten zijn daarvoor zeven locaties uitgekozen waar de metingen hebben plaatsgevonden. Op deze locaties heeft NLR de piekniveaus gemeten. Dat zijn de hoogste geluidniveaus die op de grond te horen zijn gedurende passages van de F-35.

Meerdere scenario’s
Om de mogelijkheid te bieden om zowel op werklocatie als thuis de vluchten te kunnen beleven, heeft Defensie twee belevingsvluchten uitgevoerd. Iedere vlucht bestond uit diverse passages, zodat omwonenden verschillende vliegroutes en procedures konden ervaren. De ochtendvlucht heeft plaatsgevonden tussen ongeveer 11:40 en 12:40. De middagvlucht begon rond 15:30 en eindigde ongeveer een uur later. Tijdens beide vluchten heeft de F-35 verschillende procedures gevlogen die zo goed mogelijk aansluiten bij de verwachting hoe er in de toekomst gevlogen gaat worden.

Eerste meetresultaten
NLR heeft een eerste analyse uitgevoerd op basis van zowel de ochtend- als de middagvlucht. De resultaten daarvan zijn te zien in de twee onderstaande figuren. Daarin staan de drie hoogst gemeten piekniveaus (LAS,MAX) van de vluchten per meetlocatie weergegeven. Ter indicatie staan er op deze website diverse geluidbronnen van verschillende geluidniveaus.

In enkele gevallen resulteerde de eerste analyse in minder dan drie meetwaarden. Om die reden is in die gevallen een lager aantal metingen weergegeven.

Lees ook

Daar vliegt een straaljager, is dat erg? ‘Als dit het is, valt het mee’

OVERLOON - Het is stil in de achtertuin van Bart Bardoel in Overloon. Nou ja, stil. Vogels fluiten, mensen praten. Tot dat ene moment.

Door Joost Ariaans 19-10-22,

Wrooaaaah.

Of zoiets.
Het geluid van een straaljager.

Waaraan de inwoners van Overloon en omstreken maar moeten wennen. Tenminste, als de militaire vliegbasis De Peel weer in gebruik wordt genomen. Dat wil Defensie.

Maar Bart Bardoel wil er helemaal niet aan wennen. Hij wil voorkomen dat de F-35, Lees meer op Bron:https://www.gelderlander.nl/land-van-cuijk/daar-vliegt-een-straaljager-is-dat-erg-als-dit-het-is-valt-het-mee~a7efc6c2/

 

Belevingsonderzoek

Na de vlucht kunt u laten weten wat u van het geluid heeft gemerkt en hoe u dat heeft ervaren. Dat kan op de website van Invior, het bureau dat het belevingsonderzoek doet: https://enquete.toponderzoek.com/depeel.

Meer informatie over het de voorgenomen heropening is te vinden op:
https://www.defensie.nl/onderwerpen/luchthavenbesluiten/luchthavenbesluit-de-peel/heropening-de-peel

Foto's geluidsmetingen Pasveldweg-Helderseweg