De dirigent houdt ze aan het werk

Gepubliceerd op 28 mei 2020 om 20:15

Het zijn ook zware tijden voor de cultuurmensen en organisatoren in de regio.Wat doen zij tijdens de coronacrisis? Deel acht van een serie, met dirigent Geert Mooren.foto Geert Mooren tijdens een kerstconcert in 2018.

Door René Megens

Hij moet er niet aan denken dat hij nu, in deze coronatijd, af- scheid had moeten nemen van iedereen van harmonie Semper Unitas. Nu kijkt Geert Mooren met veel warmte terug op 25 december, toen hij voor het laatst als dirigent voor de harmonie uit Sambeek stond. Op de receptie drukte hij veel mensen de hand.

Het vertrek van hem en dat van zijn vrouw Gertie bij Semper Uni- tas leverde in januari een leegte op. Het was best een heftige periode, omdat Mooren dik drie decennia als dirigent actief was in Sambeek.Afkicken heet dat.

Repeteren

Maar Mooren zat niet zielig thuis.Hij heeft nog drie orkesten: in Drunen, Horst en Overloon.Met het orkest uit de laatste plaats, De Vriendschap, was hij druk aan het repeteren voor een speciaal concert.En toen diende de coronaplaag zich aan.In optima forma.Voor 20 juni hadden we een geweldig filmconcert gepland staan in het openluchttheater in Overloon. Dat zou heel groots en spectaculair worden.Of dat evenement later alsnog plaatsvindt, is onduidelijk.Ik ben bang dat we na 1 september nog niet met zijn allen mogen spelen zegt Mooren (59).Daar moeten we op inspelen door met kleine ensembles te werken.Voor het kerstconcert zou dat kunnen betekenen, dat we de 65 muzikanten van De Vriendschap verdelen over twee orkesten en ik dan met beide onderdelen optreed. Het zal een heel gepuzzel worden.

Studieopdrachten

Na 8 maart, de dag van de voorlopig laatste repetitie van De Vriendschap, schakelde Mooren snel.k zit nooit stil.Onderneem meteen actie.We konden niet samen repeteren. Maar wat kan er wel? Voor elk van mijn verenigingen heb ik een programma opgesteld, na overleg met de besturen en werkgroepen. Ik schrijf wekelijks voor de muzikanten drie studieopdrachten.Het gaat om

in speeloefeningen voor alle secties ter bevordering van klank, lucht- stroom en intonatie.Per week maak ik ook twee instructievideo’s over de werken die we spelen.In elke video wordt een werk of deel daarvan gerepeteerd en uitgelegd. Extra uitdagingen voor de musici lever ik aan via een onlineworkshop.De muzikanten reageerden verrast op zo veel initiatieven.Maar iedereen vond het fijn dat het zo kan.Die opdrachten voor de drie orkesten dacht ik snel te maken. Maar het is een megawerk geworden.

Feedback

Wat ik vooral mis, is dat ik geen feedback van de musici krijg.Ik mis ook de gezelligheid van de repetities en de derde helft, het drinken van een biertje en het kletsen met elkaar.Op de repetitieavond kunnen ze mij bellen. Ze volgen het allemaal goed en van de besturen van de verenigingen krijg ik positieve feedback.Het creëren van betrokkenheid bij de vereniging is belangrijk. Er zijn een hoop clubs die niets doen voor de musici.Wanneer je als vereniging een half jaar je mensen niet aan het werk zet, dan zakt het peil van je orkest naar een heel bedenkelijk niveau. Ook is het de vraag of iedereen dan nog wel lid blijft. En ik hoop dat orkesten geen financiële problemen krijgen, nu activiteiten die geld zouden opleveren, zijn geannuleerd.Voor veel muzikanten zal het een genot zijn om weer samen te repeteren. Iets wat een paar maanden geleden nog zo vanzelfsprekend was, is dan zeer bijzonder.Bron:https://www.gelderlander.nl/