heropening vliegbasis De Peel ligt tijdelijk stil

Gepubliceerd op 29 september 2023 om 15:05

 

Provincies en gemeenten hebben verzocht om een besluit over reactivering Vliegbasis De Peel nationaal af te wegen. Defensie wil dat nu ook, mede om de verdere noodzakelijke groei van de krijgsmacht. Reactivering Vliegbasis De Peel wordt daarom naar verwachting onderdeel van het Nationaal Programma Ruimte voor Defensie.

 

Al voor de oorlog in Oekraïne is vastgesteld dat Nederland meer nodig heeft om nationale en internationale veiligheid te waarborgen. Die behoefte is alleen maar toegenomen. Voor de groei en modernisering van de Nederlandse krijgsmacht is meer ruimte nodig. Daarom heeft de staatssecretaris op 5 juli 2023 in een brief aan de Tweede Kamer het Nationaal programma ruimte voor defensie (NPRD) aangekondigd.

Dit NPRD brengt in beeld alle extra fysieke en milieuruimte die de krijgsmacht de komende tientallen jaren nodig denkt te hebben. Bijvoorbeeld voor jachtvliegtuigen. kazernes, oefenterreinen en munitieopslag. En deze planologisch/juridisch afwegen en borgen.

Om overzicht te krijgen waar Defensie ruimte nodig heeft wordt een lijst met activiteiten opgesteld en wordt onderzocht op welke locaties dit het beste kan. Voor de behoefte aan jachtvliegtuigen zal Vliegbasis De Peel daarbij onderdeel zijn van dat onderzoek.

Over deze lijst (de Notitie Reikwijdte en Detailniveau van het NPRD) neemt de ministerraad later dit jaar een besluit. Dan is meer bekend over het vervolgproces en is duidelijk om welke ruimtebehoefte voor jachtvliegtuigen het gaat, welke alternatieven worden onderzocht in een plan MilieuEffectRapportage (planMER) en hoe het proces wordt vervolgd en welke onderzoeken daarbij horen.

Uiteindelijk wordt de uitkomst, dus de extra ruimte die Defensie nodig heeft, ingebracht voor de Nota Ruimte. Daarin weegt het nieuwe kabinet volgend jaar de opgave voor Defensie af tegen andere opgaven die veel ruimte vragen, zoals de energietransitie, woningbouw, natuur.

Het nieuwe kabinet zal uiteindelijk in de Nota Ruimte besluiten nemen over de ruimtelijke puzzel en de te beleggen ruimte voor het vliegen met jachtvliegtuigen. Dan wordt ook duidelijk welke ruimtebehoefte al dan niet op Vliegbasis De Peel ingevuld moet worden.  Dit is op zijn vroegst herfst 2024 te verwachten.

Proces voorbereiding luchthavenbesluit

Dit alles betekent ook dat we nu niet verder gaan met het proces van voorbereiding van een luchthavenbesluit en planMER. Nadat het kabinet in de Nota Ruimte besluiten heeft genomen zal voor vliegbasis De Peel op dat moment een nieuw lokaal en regionaal proces (incl. MER) moeten worden opgestart met scope en uitgangspunten die voortkomen uit de nationale afweging.

Status stikstofonderzoek 

Omdat er een ander proces wordt doorlopen, zal dit stikstofonderzoek hoogstwaarschijnlijk opnieuw moeten. Dat is op zich niet erg, de regio had al gevraagd om aanvullend onderzoek. Dat gaan we nu dus doen binnen het Nationaal Programma Ruimte voor Defensie. Uit het nu uitgevoerde onderzoek van Defensie blijkt dat er qua stikstof in principe in juridische zin geen belemmering is om De Peel te reactiveren.

F35 vliegen vanaf De Peel

In principe na behandeling van de Nota Ruimte door het nieuwe kabinet wordt duidelijk of en wanneer de F-35 gaat vliegen vanaf Vliegbasis De Peel. Dit gebeurt waarschijnlijk in 2024. Door middel van de Nota Ruimte wordt de ruimtelijke puzzel gelegd en moet duidelijk worden waar er ruimte is voor activiteiten van Defensie of woningen of natuur of landbouw.

Nationaal Programma Ruimte voor Defensie

Het Nationaal programma Ruimte voor Defensie wil alle extra fysieke en milieuruimte in beeld brengen die de krijgsmacht de komende tientallen jaren nodig denkt te hebben voor bijvoorbeeld kazernes, oefenterreinen en munitieopslag. En deze planologisch en juridisch borgen. Die grotere ruimtevraag volgt uit het ruimere budget dat Defensie heeft gekregen. Maar ook de extra militaire activiteiten door de geopolitieke veranderingen in de wereld en de ambitie om door te groeien naar de NAVO-vorm van 2% van het BNP aan Defensie te besteden. Om overzicht te krijgen waar Defensie extra wil vliegen, varen, rijden en materieel of munitie wil opslaan moet eerst een lijst met activiteiten worden opgesteld en onderzoek worden gedaan naar de locaties waar dit het beste kan. Deze lijst (de Notitie Reikwijdte en Detailniveau van het NPRD) wordt later dit jaar door de ministerraad besproken. Dan kan meer over het vervolgproces worden gezegd. Uiteindelijk wordt de uitkomst, dus de extra ruimte die Defensie nodig heeft om Nederland veilig te houden, aangeleverd voor de Nota Ruimte. Daarin weegt het nieuwe kabinet volgend jaar de verschillende nationale opgaven tegen elkaar af die veel ruimte vragen, zoals de energietransitie, woningbouw, natuur en dus ook de ruimtevraag van Defensie.

Inwoners Limburg en Brabant

Inwoners van Limburg en Brabant zitten nu door de beslissing om het nationaal af te wegen, nog langer in onzekerheid. Dat maakt dat een besluit op het juiste (landelijke) niveau tegen andere belangen zoals woningbouw wordt afgewogen. Als het goed is liggen straks alle ruimtelijke vragen op tafel in de Nota Ruimte en kan de puzzel worden gelegd.

Meepraten binnen het NPRD

Het NPRD is een zorgvuldig proces met planvorming op 3 schaalniveaus met diverse momenten voor (formele) inspraak en (informele) participatie. We beginnen met het nationale niveau d.m.v. het starten van een plan-m.e.r. Deze start heet Notitie Reikwijdte en Detailniveau (NRD) met alle ruimtevragen (lijst met activiteiten) zodat de milieueffecten daarvan in beeld kunnen worden gebracht. De NRD zal naar verwachting later dit jaar ter inzage worden gelegd zodat een ieder (formeel) kan inspreken. Na inspraak en alle milieuonderzoeken zal het nieuwe kabinet beleidskeuzes maken waar defensie-activiteiten mogen komen dan wel mogen groeien. Die keuzes worden gemaakt in de nationale beleidsvisie NPRD en zullen tevens landen in de Nota Ruimte. Daarna is verdere uitwerking in planvorming op regionaal en lokaal schaalniveau aan de orde.

 

F-35 Lightning II-jachtvliegtuig.

F-35 Lightning II-jachtvliegtuig.

Defensie wil jaarlijks 3x6 of 24 weken vliegen met F-35

Na de heropening mogen elk jaar 12 jachtvliegtuigen maximaal 1.800 keer opstijgen en 1.800 keer landen op De Peel. Dat zijn 3.600 vliegbewegingen per jaar. Defensie heeft aangegeven jaarlijks 3 periodes van 6 weken of een periode van 24 weken te willen vliegen. De vliegbasis is dan geopend van maandag tot en met donderdag van 7.00 tot 24.00 uur en op vrijdag van 7.00 tot 16.45 uur.

 

Ook ’s avonds kan er gevlogen worden

In de periodes dat de vliegbasis open is voor militair vliegverkeer, kan ook ‘s avonds worden gevlogen. Als het eerder donker wordt kan het oefenen bij duisternis al vroeger op de avond plaatsvinden. Vliegen na 23.00 uur gebeurt alleen in onvoorziene omstandigheden.

AWACS-vliegtuigen gaan niet vliegen vanaf De Peel

Er zijn geen plannen om AWACS-vliegtuigen te laten vliegen vanaf Vliegbasis De Peel.

Defensie gaat de geluidsruimte niet uitbreiden

Defensie wil de geluidsruimte van De Peel behouden, maar niet uitbreiden. De staatssecretaris sluit dat nadrukkelijk uit in haar brief aan de Tweede Kamer van 12 juni 2019.
Omdat de F-35 andere geluidskenmerken heeft dan de F-16 en vliegroutes nog moeten worden opgesteld, kan de uiteindelijke geluidzone qua vorm en ligging iets afwijken van de huidige zone. Maar de totale omvang van de 35 Ke contour (nu 18,4 km²) neemt niet toe.

Omwonenden krijgen informatie over voortgang en besluitvorming

Defensie informeert niet alleen betrokken overheden over de voortgang en besluitvorming,  maar ook omwonenden van Vliegbasis De Peel. Dat doet Defensie via deze website, de burenmailing De Peel en gesprekken met de omgeving.

Heeft u vragen of opmerkingen over heropening van Vliegbasis De Peel of wilt u zich aanmelden voor de burenmailing, kijk dan op de contactpagina of stuur een e-mail naar informatiedepeel@mindef.nl.

 

Bron:www.defensie.nl